Zámek Žďár

Na zámku proběhlo největší setkání zástupců rodinných firem ve střední Evropě

22.11.2019

61 % českých podniků a firem se považuje za rodinné, ukázal unikátní výzkum Vysoké školy ekonomické v Praze. Specifické potřeby tohoto segmentu ekonomiky vyslyšelo Centrum pro rodinné firmy, které zorganizovalo 21. 11. 2019 největší setkání zástupců rodinných podniků ve střední Evropě. Setkání hostil na svém rodinném Zámku Žďár hrabě Constantin Kinský. Přijeli řečníci ze všech zemí Visegrádské čtyřky, hlavním tématem konference byla diskuze o předávání hodnot napříč generacemi.


Rodinné firmy obstarávají 50 % veškerých pracovních míst v Evropské unii a vytváří 70–90 procent světového HDP ročně. Výzkum Centra pro rodinné firmy, který pracoval se vzorkem 323 firem ze skupiny 12.000 českých podniků, potvrdil, že rodinné firmy vykazují výrazně vyšší týmovost mezi majiteli, kladou větší důraz na inovativnost a více se angažují v rozvoji své firmy.

Tyto hodnoty jsou společně jádrem rozvoje rodinného podnikání. Kritickým bodem tohoto druhu podnikání je komunikace mezi členy rodiny a předávání rodinného dědictví dalším generacím. A na to reagovalo Centrum pro rodinné firmy, které již třetím rokem propojuje odborníky z akademické půdy Vysoké školy ekonomické v Praze a zkušené majitele rodinných firem z praxe. Jejich společným cílem je zušlechťování podnikatelského prostředí a vytváření dobré pozice pro rodinné firmy na tuzemském trhu. A proto Centrum zorganizovalo unikátní konferenci, které se zúčastnilo více než 100 zástupců malých i velkých rodinných firem z celé ČR. Akce této velikosti určená ryze pro rodinné firmy v ČR doposud nekonala.


Zakladatel Centra prof. Jiří Hnilica se problematice rodinného podnikání věnuje ve své akademické kariéře již 12 let. “Centrum pro rodinné firmy jsem si vysnil během svého studia v zahraničí, kde jsem se inspiroval mnohaletým úspěšným fungováním těchto institucí na významných univerzitách v Dánsku, Německu a Americe. Tuto konferenci považuji pro Centrum za klíčovou. Reálně jsme propojili lokální rodinné firmy s nadnárodními giganty. Atmosféra na konferenci byla velmi příjemná a s výsledkem jsem nadmíru spokojen.“

Hrabě Kinský doplňuje: “Byla pro mne velká čest hostit konferenci Centra pro rodinné firmy, se kterým již několik měsíců spolupracuji. Sám vedu rodinný podnik a jsem rád, že se o této problematice začíná v České republice hodně mluvit”.

Jeho slova doplňuje také další z podporovatelů Centra Bořivoj Líbal: „V rámci advokátní kanceláře Noerr, která bez nadsázky vyrostla na poradenství významným rodinným firmám s mezinárodním přesahem, bereme poradenství českým rodinným firmám jako jedno z našich poslání. Je to právě naše mezinárodní praxe a know-how, které spolu se znalostí národního prostředí umožňují poskytovat komplexní rady, a to nejen v oblasti nástupnictví, ale i ochrany a strukturování majetku. Z tohoto důvodu jsme byli velmi poctěni, když si nás pan profesor Hnilica vybral jako spoluorganizátora konference.“

Čestným hostem konference byl Florian Sauvin z firmy Bel Group, největší francouzské rodinné firmy známé díky výrobě sýrů jako je např. Veselá kráva a Kiri. “Naše firma úspěšně funguje již po pět generací a chtěli jsme se podělit o naše zkušenosti se středoevropskými rodinnými firmami,” komentoval záměr své účasti na konferenci.

Generální ředitel Bel CEE Boyan Neytchev dodává: “Také hledáme nové kontakty, perspektivu a inspiraci, protože mnoho českých a středoevropských podniků je špičkou v oblasti inovací, obchodních modelů a přístupů.“


Vyvrcholením celé konference pak bylo založení Strategické rady, která je poradním orgánem Centra pro rodinné firmy VŠE. Mezi zakládajícími členy je devět významných českých rodinných firem včetně gigantů jako Czechoslovak group, Klokočka a LIKO-S, ale i Beznoska, NWT, Deluvis, USSPA a hraběte Constantina Kinského. Vedle nich se na založení podíleli i vážení členové Noerr a Strateggo. Strategická rada se ve své činnosti bude věnovat koncepčním diskuzím o pozici rodinných podniků v ČR. Jejich první oficiální schůzka se bude konat v lednu 2020, kde představí svůj plán pro nadcházející rok.

Hlavní funkce rady:

  • Fungovaní, coby  klíčový poradní orgán Centra pro rodinné firmy složený ze zástupců významných rodinných firem, případně dalších firem dle rozhodnutí Strategické rady. Rada bude mít maximálně 20 členů a schází se čtyřikrát ročně.
  • Misí Strategické rady je ovlivňovat a podporovat činnosti Centra, zlepšovat podmínky pro rodinné podnikání v České republice a kultivovat prostředí rodinných firem a jejich podnikání

Profesor Hnilica shrnuje dlouhodobou vizi Centra pro rodinné firmy a Strategické rady. „Rodinné firmy podporujeme už nyní. Jako vysoká škola se soustředíme na vzdělávání a chceme v tom být nejlepší. Rozjeli jsme pro nástupnickou generaci specializaci Rodinná firma, pořádáme workshopy a vzdělávací kurzy pro majitele českých rodinných firem. Chceme, aby Strategická rada sloužila jako poradní orgán, který nám bude dávat zpětnou vazbu. Naše výuka by měla přesně odpovídat tomu, co rodinné firmy potřebují. Zároveň chceme psát o českých rodinných firmách případové studie, které bychom používali my i zahraniční univerzity. Chci, aby zajímavé a úspěšné české rodinné firmy byly co nejvíce vidět.“


Strategicka_rada_Zalozeni na Zámku Žďár

Mohlo by vás zajímat